Ekologisk lek och gestaltning på Apalbyskolan hösten 2010
Eleverna i år 4 och 5 får lära sig hur en näringskedja fungerar, genom att själva spela olika arter. Här går det undan, en kråka stör sparvhökens jakt. |
I del två av projektet ingår en tillverkning som integrerar textil, trä och metall. En havsörn ska jaga en ejderflock - i matsalen... |
Här fingervirkas det detaljer till havsörnen. |
Stickningar och virkningar sätts fast på örnens vinge. Det är inte givet på förhand hur örnen ska se ut. Eleverna får under konstnärens ledning testa sig fram. |
Olika fjädergrupper får olika dekorationer. Armen får fingervirkningar. Vingtäckarna får rader av dekorativa knappar. |
Infästningen sker genom hål som borrats i skivan. |
Här dekoreras vingpennornas spetsar med pärlor. |
Örnens kropp ska vara resligast, vingarna tunnare. |
Ejderns kropp måste bearbetas med rasp och fil, så att avfasningar och kanter blir jämna. |
Efter filarbete följer slipning med sandpapper, vattenpensling och ännu mera sandpapper... |
Vingarna av ståltråd är hårda att böja. Eleverna testar själva, och får sedan den hjälp var och en behöver. |
Här diskuteras grundmålning och hur penseln ska röras för ett gott resultat. |
De som vill måla ejderhonor, ådor, börjar med en brun bottenfärg (akryl). |
Här markeras näbbarnas utbredning med blyerts. |
Dags för kamouflagemålning med mörka prickar. |
Om det blir en större plump i småprickandet, så får färgen torka och felet kan korrigeras. Inga problem, alla får tips och hjälp... |
De som väljer att måla ejderhanar, gudingar, har en pappersmall och en färdig modell att följa. |
Två färdigmålade ejdrar. |
Här är havsörnen upphängd i taket under takfönstren. |
Här i matsalens tak åskådliggör elevernas färdiga konstverk hur en havsörn gör en anflygning mot ett femtiotal ejdrar, vilka tar till vingarna och flyr. En del av en näringskedja som kan upplevas i skärgården... |