Ekologisk lek och gestaltning på Apalbyskolan hösten 2010

Eleverna i år 4 och 5 får lära sig hur en näringskedja fungerar, genom att själva spela olika arter. Här går det undan, en kråka stör sparvhökens jakt.

I del två av projektet ingår en tillverkning som integrerar textil, trä och metall. En havsörn ska jaga en ejderflock - i matsalen...

Här fingervirkas det detaljer till havsörnen.

Stickningar och virkningar sätts fast på örnens vinge. Det är inte givet på förhand hur örnen ska se ut. Eleverna får under konstnärens ledning testa sig fram.

Olika fjädergrupper får olika dekorationer. Armen får fingervirkningar. Vingtäckarna får rader av dekorativa knappar.

Infästningen sker genom hål som borrats i skivan.

Här dekoreras vingpennornas spetsar med pärlor.

Örnens kropp ska vara resligast, vingarna tunnare.

Ejderns kropp måste bearbetas med rasp och fil, så att avfasningar och kanter blir jämna.

Efter filarbete följer slipning med sandpapper, vattenpensling och ännu mera sandpapper...

Vingarna av ståltråd är hårda att böja. Eleverna testar själva, och får sedan den hjälp var och en behöver.

Här diskuteras grundmålning och hur penseln ska röras för ett gott resultat.

De som vill måla ejderhonor, ådor, börjar med en brun bottenfärg (akryl).

Här markeras näbbarnas utbredning med blyerts.

Dags för kamouflagemålning med mörka prickar.

Om det blir en större plump i småprickandet, så får färgen torka och felet kan korrigeras. Inga problem, alla får tips och hjälp...

De som väljer att måla ejderhanar, gudingar, har en pappersmall och en färdig modell att följa.

Två färdigmålade ejdrar.

Här är havsörnen upphängd i taket under takfönstren.

Här i matsalens tak åskådliggör elevernas färdiga konstverk hur en havsörn gör en anflygning mot ett femtiotal ejdrar, vilka tar till vingarna och flyr. En del av en näringskedja som kan upplevas i skärgården...