Elevutsmyckning på Tuppkärrsskolan våren 2012
Berit Mannbergs del av projektet
I detta projekt deltog förutom jag, även Gunnar Forsman och Joaquín Rosell, som ledare Vi hade varsin grupp, och här visas resultatet av min grupp. Vi hade omkring 15 elever i varje grupp, vilket innebar att det gick bra att få tid till alla. Klassen var årskurs 5. Projektet gick ut på att utföra en textil elevutsmyckning, en transparent rumsdelare i tre våder, som skulle gestalta respekt och kärlek. Elevkonstverket skulle hängas upp i skolans matsal. I projektet diskuterade vi viktiga ord, med betydelse för gemenskapen i skolan. Orden skulle illustreras i konstverket. Projektet blev en träning i kollektivt skapande, där vissa viljor var starka, och andra behövde lyftas fram. |
Här applicerar en elev olika textila material på ett hjärta, en detalj av elevutsmyckningen. |
Pärlor ingår i en hjärtform som den här eleven ska tillverka och fästa i draperingen. |
Här tillverkas en pärlbeströdd tygros. |
Här skapas blad till en vit tygros. |
Ett makraméband knyts till konstverket. |
Detaljer av ett regnbågstyg klipps till. |
De tillklippta händerna symboliserar möten och gemenskap. |
Här appliceras egentillverkade rosor och blad. Rosorna har tillverkats med olika metoder. |
Våderna ska kunna upplevas från både framsida och baksida, eftersom de ska bilda en rumsdelare i matsalen. |
Så här blev den textila applikationen i matsalen. |
Textilien fungerar riktigt bra som rumsavskiljare, åt båda hållen! |
Vid slutet av året lånade vi in den textila applikationen från Tuppkärrsskolan till en utställning på Galleri K i Västerås. Vi kallade utställningen "Arena för bildkonst Skapande skola", och här visade vi elevkonst från 12 Skapande skola projekt i Västerås och länet. Många besökande skolelever och vuxna gillade den här textila applikationen, och den gruppgemenskap den utstrålar! |