Utsmyckning på Bäckbyskolan våren 2011
Detta Skapande skola projekt handlade om att eleverna i år 7 ville göra någon form av utsmyckning på sin skola. Några elever gick runt på skolan och fotade väggar som såg lite tomma ut, och där det skulle passa med någon typ av elev-konstverk. Här ovan ses ett sådant foto. Eleverna sammanställde sina foton till ett par pp-presentationer. Vi kom snabbt överens med läraren och eleverna om att skolans tema Med världen i klassrummet skulle få vara även projektets tema. Efter önskemål från eleverna visas inga foton med ansiktsbilder här. |
Vi utgick från MDF-board 6 mm som vi ledare preparerade genom att såga i cirkel och grundmåla. De som valde stor cirkel (1 meters radie) jobbade i grupp på 4-5 personer. De som valde liten skiva (radie 40 cm) jobbade ensam på sin skiva. |
Den cirkelrunda formen inspirerade ett par grupper att måla jordklotet. Datorer och kartböcker gav information om världsdelarnas former. |
Här växer sydamerika fram. Färgen är akryl, och det gäller att täcka i flera lager, med torktid emellan, för att få en jämn och vacker struktur. |
Några valde flaggor som förebild. Här syns Guyanas färger till vänster och Jamaicas färger till höger. |
Uppgiften fick lösas individuellt under stor frihet. Här samsas en mångfald av geometriska former och färger, framtagna med millimeterprecision. Till höger växer ett landskap fram. |
En solnedgång vid en palmprydd strand, en förtöjd båt och en lägereld på stranden. Svenska färger i kombination med en utländsk vy. |
Händer med de mest skiftande hudfärger omger den för alla gemensamma solen. |
Sydkoreas flagga har växt fram. Till höger en mer experimentell målning med ett antal färger som applicerats rinnande, och ger en viss relieffverkan. |
Körsbärsblom framför ett japanskt tak. Japans flagga i topp. |
Denna målning innehåller tre ord med runtecken: "Elevens namn" + var + här. |
Världen växer fram. |
På plattan till höger kommer Tutankhamon att målas fram. |
När färgen har torkat så är det dags att lacka med klar och blank fernissa. |
Monteringen sker på vägg vid slutet av projekttiden. Några av eleverna är med och väljer platserna och har synpunkter på vilka cirklar som ska sitta tillsammans. |
Här syns Turkiets flagga i mitten. |
Ett svenskt landskap. Den runda tavlan matschar fönstret i dörren. |
En runsten, måsar mot blå himmel. |
Vågor och solnedgång. Kan vara många platser på vår jord. |
Motiv från exotiska länder i korridoren. |
Ett elevkonstverk som ger utrymme för mångkulturella tolkningar. |
Temat "med världen i klassrummet" har här getts en bokstavlig tolkning. |
Efter avslutat arbete görs en utvärdering på papper. Eleverna får skriva ner vad de hade för synpunkter på detta projekt. Eleverna uppvisade stor skaparkraft och de uttryckte muntligen att det varit roligt att jobba med detta. |