Eldfågeln

Under 8 veckor hösten 2018 pågick utställningen "Ur aska" på Västerås Konstmuseum. 15 konstnärer skildrade olika aspekter på den stora skogsbranden i Västmanland 2014.

Med min träskulptur av Eldfågeln, som mäter 3,4 meter mellan vingspetsarna, har jag avsett att betona hur skogen utvecklas, gemon elden (fågelhuvudet) till aska (vingarna) och att ur askan växer ny skog upp (fjädrarna/löven). Att fjädrarna har en stiliserad lövform och inte en barrform är ett medvetet ställningstagande.

I Sverige har vi gjort veritabla brandbomber av våra skogar. Framförallt är det granen, men också tallen, som har en låg motståndskraft mot eld. Och det är just de trädslagen som vi odlat fram på skogsmarken, i täta monokulturer. Och för att optimera vinsterna, så har vi dikat ur och markberett hyggena, så att det vid torka blir knastertort i undervegetationen. Vi har bäddat för elden. Min skulptur har byggts av granvirke, en del i ytbehandlingen blev eld.

Det behövs mer lövträd och fler fuktstråk i skogsmarkerna, för att vi ska klara de framtida skogsbränderna på ett bättre sätt än nu.

Så här såg min skiss ut, innan jag började med träarbetet.

Planeringen av arbetet fick delvis ske från hustaket, då skulpturen är så stor, det var svårt att få överblick.

Efter formbygget så tar elden vid. Därefter slipning med stålborste, så att årsringarna framträder i relieff.

Här sker monteringen av Eldfågeln i Västerås Konstmuseum, inför den kommande utställningen. Våren 2019 visades skulpturen även i Virsbo Konsthall. Återstår att se vart den flyger nästa gång...