Hällbyskolan
Ekologisk lek och gestaltning
våren 2014

Vi var två ledare för projektet, i denna klass med elever från årskurs 1. Del ett av projektet bestod av det ekologiska rollspelet, där eleverna spelar arter i en näringskedja, genom att ikläda sig huvor. Fotografering var ej möjlig i denna klass. Vi höll till på en fotbollsplan utanför skolan. Eleverna hade god inlevelse, och fick en inblick i hur näringskedjor fungerar ute i naturen.

Del två av projektet bestod av teckning utifrån förlagor, av fågelarter som förekommer vid Asköviken. Eleverna fick undervisning i hur motivet ska placeras på papperet, hur en heltäckande yta skapas, hur olika fjädergrupper ligger i förhållande till varandra, att bakomliggande partier ska vara mörkare (beskuggade) i förhållande till överliggande ytor, med mera.

Eleverna skapade kraftfulla färgteckningar, här ovan syns resultatet: tre koltrastar, tre kungsfåglar, två havsörnar, två ormvråkar, en blåmes, en rödbena, en ängspiplärka med unge, en bofink, en grågås.

Den främsta utmaningen för eleverna var nog att ha tålamod och arbeta med samma teckning under en längre tid än de är vana vid. För ett bra resultat behövs tålamod, och i slutänden blev eleverna nöjda och stolta över sina alster. Något som vi ledare tycker att de har all anledning att vara!