Rotundaskolan våren 2014
Ekologisk lek och slöjd

Kan kråkan fånga sparvhöken? Nej, egentligen inte. Men det dröjer inte länge förrän eleverna i förskoleklassen, och i år1, förstår vem som kan fånga vem. I det här projektet började vi med Ekologisk lek, och som del 2 blev det träslöjd.

Här spanar entitor efter om det finns några larver att fånga.


Men så dyker en nedbrytare upp, och då måste titan fly.

Försöker sparvhöken fånga en nedbrytare eller är det tvärtom? Något fel på inlevelsen är det knappast...

Kråkan fladdrar med sina vingar. Nedbrytaren kollar så att ryggen är fri.

I granarnas ris kan entitor söka skydd.

Frostfjärilslarven flyr för entitans jakt. Entitan håller undan för höken.

En larv faller motvilligt offer för en nedbrytare. Efter att fångsten blivit protokollförd så kan larven återinträda i leken.

Två hökar jagar två entitor. Titorna tjuter av skräckblandad förtjusning...

Larven har siktet inställt på tre björklöv, men förföljs ihärdigt av 4 entitor. En nedbrytare försöker samtidigt fånga höken.

Här testar höken ett lassokast. Men nej, titan kommer undan...

Mot slutet av leken släpps giftet loss. Alla som giftet nuddar "dör". Vilken art blir blir sist kvar?

Alla flyr i panik åt olika håll. Men till slut är bara en art kvar, den som är mest motståndskraftig mot giftet...

Del 2 av projektet inleds med att vi berättar om eneträdet, och hur det använts. Folktron vet berätta, att skogsrået kunde ha hemvist i enen. De stickiga barren sitter tre och tre, och blev en symbol även för kristendomen - den heliga treenigheten.

Vi har sågat till enebitar i förväg. Det behövs tre bitar för att få ihop en skrake: kropp, huvud och näbb. Eleverna väljer bitar till sin fågel.

Därefter är det dags för borrning, där träpluggarna ska sitta. För de flesta är detta första gången vid en borrmaskin.

Sedan följer en genomgång för hur fågeln ska limmas ihop.

Träpluggen limmas i kroppen, och bankas ner med hammarskaftet. Sedan kommer huvudet på plats.

Och så här blev en del av storskrakeflocken. Dessa skrakar bedriver socialt fiske, dvs de hjälps åt vid fångsten, därför är arten en bra förebild.

Alla fåglar blir olika. Vi vill få eleverna att se kvistar och barkrester som detaljer att samverka med.

Slipningen med sandpapper är viktig, för att få den där jämna sköna ytan. Doften av eneträ sprider sig i rummet. De allra flesta tycker att det luktar gott.

Tack alla elever för stor flit, säger ledarna Berit och Gunnar !