Rotundaskolan våren 2014
Ekologisk lek och slöjd
Kan kråkan fånga sparvhöken? Nej, egentligen inte. Men det dröjer inte länge förrän eleverna i förskoleklassen, och i år1, förstår vem som kan fånga vem. I det här projektet började vi med Ekologisk lek, och som del 2 blev det träslöjd. |
Här spanar entitor efter om det finns några larver att fånga. |
Men så dyker en nedbrytare upp, och då måste titan fly. |
Försöker sparvhöken fånga en nedbrytare eller är det tvärtom? Något fel på inlevelsen är det knappast... |
Kråkan fladdrar med sina vingar. Nedbrytaren kollar så att ryggen är fri. |
I granarnas ris kan entitor söka skydd. |
Frostfjärilslarven flyr för entitans jakt. Entitan håller undan för höken. |
En larv faller motvilligt offer för en nedbrytare. Efter att fångsten blivit protokollförd så kan larven återinträda i leken. |
Två hökar jagar två entitor. Titorna tjuter av skräckblandad förtjusning... |
Larven har siktet inställt på tre björklöv, men förföljs ihärdigt av 4 entitor. En nedbrytare försöker samtidigt fånga höken. |
Här testar höken ett lassokast. Men nej, titan kommer undan... |
Mot slutet av leken släpps giftet loss. Alla som giftet nuddar "dör". Vilken art blir blir sist kvar? |
Alla flyr i panik åt olika håll. Men till slut är bara en art kvar, den som är mest motståndskraftig mot giftet... |
Del 2 av projektet inleds med att vi berättar om eneträdet, och hur det använts. Folktron vet berätta, att skogsrået kunde ha hemvist i enen. De stickiga barren sitter tre och tre, och blev en symbol även för kristendomen - den heliga treenigheten. |
Vi har sågat till enebitar i förväg. Det behövs tre bitar för att få ihop en skrake: kropp, huvud och näbb. Eleverna väljer bitar till sin fågel. |
Därefter är det dags för borrning, där träpluggarna ska sitta. För de flesta är detta första gången vid en borrmaskin. |
Sedan följer en genomgång för hur fågeln ska limmas ihop. |
Träpluggen limmas i kroppen, och bankas ner med hammarskaftet. Sedan kommer huvudet på plats. |
Och så här blev en del av storskrakeflocken. Dessa skrakar bedriver socialt fiske, dvs de hjälps åt vid fångsten, därför är arten en bra förebild. |
Alla fåglar blir olika. Vi vill få eleverna att se kvistar och barkrester som detaljer att samverka med. |
Slipningen med sandpapper är viktig, för att få den där jämna sköna ytan. Doften av eneträ sprider sig i rummet. De allra flesta tycker att det luktar gott. |
Tack alla elever för stor flit, säger ledarna Berit och Gunnar ! |