Sankt Iliansskolan, Centrum
för tvåspråkighet.
Vi tillverkar en textil skulptur.
Jag hade i detta projekt 10-15 elever (lite olika för varje gång) och arbetet gick ut på att konstruera en textil skulptur, det skulle bli ett elevkonstverk på någon vägg i skolan. Det textila materialet var tyll i olika färger. Här klipper en elev till remsor av guldfärgat tyll. Vi var 4 konstnärer från nätverket NUVA, som gjorde varsitt helt olika Skapande skola projekt på St Iliansskolan. Förutom mig, även Gunnar Forsman, Alevtina Kuzub och Joaquín Rosell. |
I min grupp skulle vi göra ett hjärta. Det första momentet var att tillverka den yttre ramen av ståltråd. Nästa moment var att knyta ett nät av trådar, ett fästnät för det textila materialet. Trådarna var också en symbol för det nätverk som byggs i varje klass mellan eleverna. |
Alla elever har inte samma tolkning av vår hjärtform. I många andra kulturer finns inte denna form med ett vänskapligt symbolvärde. Flera elever blev förvånade över den form för hjärtat som vi skulle använda oss av. De hade en mer biologiskt korrekt bild av hjärtats form, vilket bör betyda att de varit med vid slakt av boskap, i sina hemländer. |
Eleverna tillverkade blommor av tyll. Vi kallade dem "vänskapsblommor". |
De många blommorna av tyll skulle tillsammans fylla upp hjärtats form. Symboliskt skulle varje individuell blomma landa i en större varm gemenskap. |
Vid tillverkningen av blommorna är det viktigt att formen låses med en tråd. Det var ett lite klurigt moment, där jag som ledare fick hjälpa en hel del. |
Samlad koncentration inför uppgiften. |
Här fästs blivande tyll-blommor i hjärtformen. |
Nu har blommorna börjad breda ut sig inne i hjärtat. |
Mellan arbetspassen fick eleverna ikläda sig mantlar. Med en mantel på axlarna kan man kliva ur sin roll, och bli en annan. Vi körde presentationsövningar: titta in i ögonen, säga sitt namn högt och tydligt, tur och ordning. Detta är övningar som stärker de blyga och tysta eleverna. |
En mantel kan också ge en vision av att en positiv personlig utveckling är möjlig. |
Ett sätt att bära upp en mantel är förstås att bära upp den som en slöja. Även detta sätt lyfter självförtroendet! |
Så här vackra blev "vänskapsblommorna" i färdigt skick, inne i sin hjärtform! |
Här återser eleverna sitt hjärta, när det hänger på Galleri K, på Slottsgatan 17 i Västerås. Jag berättar lite för eleverna om projektet, och att många andra skolklasser har varit på besök, och gett sitt beröm till hjärtat. |
Här avslutas projektet på Galleri K. I utställningen fick barnen se sitt eget verk tillsammans med andra elevers verk. Vi kallade utställningen för "Arena för bildkonst Skapande skola", och tanken är att en sådan här utställning ska återkomma på galleriet varje år, i januari. Vid utställningskalaset smakade det gott med saft och bullar. Eftersom det var så många elever från St Ilians så blev det två kalas, ett för de yngre eleverna, och sedan ett för de äldre. En trivsam avslutning på ett inspirerande projekt! |