TRANVÅR
25 april. Mitt ute på den slåttrade strandängen utanför
Rudöklippan, Asköviken, ligger en trana på sitt rede
och ruvar. Eftersom ängens vegetation nu är så låg,
syns bokorgen med den ruvande fågeln vida omkring. Maken går
i närheten och petar i dyn. Att paret valt att häcka så
här öppet kan tillskrivas att de känner en god kapacitet
att försvara boet mot fiender. För människor råder
här beträdnadsförbud. Och mot räv, korp och mink
är tranans dolknäbb ett gott vapen. Även havsörnen
ger vika, har jag sett.
Tranparet är kungen och drottningen på ängen. Vi hittar
nedanför klippan ett vitt ägg 89 x 56 mm, som är urätet
från sidan. Gissningsvis är det ett grågåsägg
som blivit rövat, och det är lätt att misstänka
detta som ett exempel på att tranorna beskattar ängens övriga
äggproducenter, för att föda sig själva.
Den ruvande tranan reser sig ibland, för att vända det enda
gröngrå ägget med näbben, och rulla in det mer
centralt i balen. Hon plockar ihop bomaterialet, samt putsar fjädrarna
kring bröstets ruvfläckar, allt för att ge ökad
värmeåtergivning till ägget, när hon åter
lägger sig ner.
Normal kullstorlek för tranan är två ägg, och att
de läggs med en tidsdifferens innebär att den ena ungen kommer
att vara större än den andra ungen. Detta i sin tur kommer
att innebära att det yngre syskonet ofta utkonkurreras av det äldre,
genom mobbning och undanskuffning vid matningen. Resultatet blir oftast
att föräldraparet i ett senare skede har endast en unge att
föda upp.
Jag skulle gärna vilja förstå hur föräldrarna
kan tillåta denna dödliga syskonmobbning utan att lägga
sig i, samtidigt som de tycks kunna gå hur långt som helst
för att försvara ungarna mot externa faror. Ur ett mänskligt
perspektiv är det obegripligt. Därför ska man inte lägga
ett sådant perspektiv här.
Möjligen kan det vara så, att föräldraparet saknar
intresse för att lägga resurser på att föda en
svagare individ, som ändå kanske inte kommer att klara sig
till reproduktiv ålder. Kostnaden för en sådan insats
betalas inte av nyttan. Den enskilda tranföräldern lär
inte tänka så, utan snarare är det nog, som vanligt,
generna och evolutionen som styr beteendet.
Nu anländer flyttfåglarna, stora som små, i en strid
ström till vårt land. I äldre tider funderade man mycket
över hur småfåglarna kunde orka flyga så långt,
över land och hav, för att nå varmare vinterkvarter.
En logisk slutsats kunde ju vara, att de större hjälpte de
mindre. Långt in på 1900-talet levde exempelvis en seglivad
föreställning kvar, speciellt i Norrland, att sädesärlan
fick följa med tranan under flyttningen, på dess rygg eller
under dess vinge.
Bakgrunden till denna folktro torde vara, att allmogen vaksamt uppmärksammade,
att tranan och ärlan anlände till bygden samtidigt på
vårarna, och likaså försvann de samtidigt på
höstarna. Till yttermera visso hördes från höstflockarna,
blandat med tranornas kraftfulla trumpetskorrande, fina små pipljud,
som av småfåglar.
Naturligtvis tillskrevs ljudet de små ärlorna, och så
ansågs sambandet bevisat. Sädesärlan gavs lokalt namnet
tranärlan. Numera vet vi de ljusa pipandet från tranflockarna
härrör från årsungarna, som ännu vid bortflyttandet
har långt kvar till de gamlas starka ljudkapacitet.
Eftersom jag nyligen haft covid, med tillhörande skapligt halsont,
så känner jag mig så tacksam att inte ha ett luftstrupe
motsvarande en tranas. Dess luftstrupe är en och en halv meter
långt, och ligger i slingor delvis inbakat i bröstbenet.
Det är denna enorma ljudapparat som ger upphov till en av vårarnas
mest spektakulära vildmarkskonserter, och som av någon outgrundlig
anledning lätt skapar rysningar av välbehag hos oss mänskliga
åhörare!
Blyertsteckning 57 x 39 cm
|